Our LOVE

Daisypath Anniversary tickers
cinta mampu mengubah segala..namun kita tetap sama..andai kita lalang..maka matilah kita dibawanya..andai kita madu..maka bahagia jadinya..

nuffnang

Monday, August 1, 2016

Cara menangani STRESS

Korang pernah stress tak? Jangan cakap tak pernah ye. Aku luku kepala kang. Bila korang dah boleh start berfikir dengan waras, dah start la stress dalam hidup korang. Tapi stress ni ada macam-macam gaya sebab semua bergantung macam mana cara korang hidup.

Orang KAYA stress nak jaga harta, kumpul harta, cari harta dan macam-macam lagi.

Orang MISKIN pulak stress nak cari harta untuk keluar dari kemiskinan, untuk meneruskan kehidupan untuk bagi anak bini makan dan macam-macam lagi gak.

Orang BEKERJA stress kene marah dengan bos, dapat kawan-kawan yang suka cari pasal, dapat kerja bertimbun2, kene kejar dengan dateline, balik rumah uruskan hal rumah pulak.

Orang TAK BEKERJA macam surirumah stress nak layan kerenah anak-anak yang ramai tu, suami lagi, nak kemas rumah, poket tak berapa nak ada isi.

Orang BELAJAR stress nak exam, assignment tak siap, homework berlambak.

Pendek kata stress ni ada pada semua orang dan macam-macam cara dan gaya untuk tanganinya. Kalau silap tangani tu yang ada sampai bunuh diri tu.

CARA menangani STRESS:

1) Makan benda yang korang suke banyak-banyak (Tapi nanti gemok tambah stress pulak lagi)
2) Pergi melancong tempat yang tenang (Tapi balik jalan duit habis stress gak lagi)
3) Tidur (Ni ok gak tak payah kos)
4) Sembang atau cari orang untuk meluahkan (dapat yang ok bagus tapi dapat kaki ngumpat habis dia sebarkan pulak)
5) Fikirkan sesuatu yang positif atau pun positifkan segala benda yang menyebakan kita stress. (Cth kalau dah gaduh dengan orang dan memang tak boleh menang, fikirkan je sebab tu lah wujud nye syurga dan neraka) InshaAllah setiap perbuatan akan ada balasan yang setimpal.

Benda yang selalu aku buat bila stress yang no 5 tu memang susah tapi once korang dapat buat memang boleh release gila-gila. Paling penting korang boleh jadi awet muda. Idok lah urat2 putus dek kerana marahkan orang dan stress.

Kenapa tak percaya ke???? Ok gi lah try... Ni sebahagian je. Selebihnye korang cari sendiri ye... da~~~

No comments:

Post a Comment